I den till synes lilla butiken i Berga har ett bredare, större och viktigt utbud än vad man först kanske tänker på.
-En butik på orten är inte bara en liter mjölk eller ett paket hals-tabletter eller något man bara kan ta för givet att den alltid ska finnas där. Butiken är en viktig livsnerv som lyfter hela samhället och en naturlig träffpunkt där det går att handla det mesta.
Detta uttryckte ett tiotal personer som samlats vid affären i torsdags förra veckan. De är alla överrens om att butiken och skolan är bland det viktigaste som finns på orten och en grogrund för annat positivt i samhället.
– Vi fick höra av butiken att försäljningen minskat något sista tiden, och så kan vi inte ha det säger Bengt Åke Lundin.
Ulf Larsson inflikar; – Som vice ägar-ombud så har man nära dialog med butiken kunder och när signalen är att försäljningen inte längre pekar uppåt, så vill vi att detta uppmärksammas och att alla vet att deras val, att handla eller inte handla lokalt på längre sikt kan ge negativa konsekvenser.
Mattias Wärnsberg sammanfattar mötesdeltagarnas tankar med att det räcker med att några fler väljer att handla lite mer och lite oftare, så är vi på banan igen. Det handlar inte om stora förändringar, men viss förändring i köpbeteende behövs för att vi ska känna oss säkra på att denna viktiga samlingspunkt finns i framtiden.
Britt Calvander och Jan-Åke Henriksson håller med om varje ord som sägs och Britt är noga med att poängtera att alla inte har bil och när man blir äldre så uppskattar man service på nära håll mer än vad gemene man kanske kan tro. Ser man på butiken som ett litet varuhus, där man kan hämta ut paket och medicin, beställa catering och beställa hem specialvaror, då är det inte bara en liten butik, då är det fullservice på hemmaplan menar gruppen som samlats utanför butiken.
– Vi hoppas att många med oss är stolta över det lilla varuhuset i Berga och hänger på vår uppmaning. Det är inte mycket som behövs av var och en för att butiken ska fortsätta att utvecklas. Det är kanske några kronor dyrare att handla vissa varor, men det är det mer än värt säger Madeleine. Det är betydligt dyrare och tar längre tid att åka flera mil och handla, när man kan handla på hemmaplan. När vi som småbarnsföräldrar hittar och väljer basvaror så är det en myt att det är dyrare i en liten butik.
Majvor Nilsson hoppas att fler hittar och stannar till i byns enda matbutik, smidigt och bekvämt.
Coop Berga har under det gångna året gjort stora investeringar för framtiden som ligger runt en halv miljon kronor, belopp som vida överstiger butikens egna resultat. En satsning på framtiden med andra ord.
Gunilla C Johansson