Bild: Josephine Berglund och hästen Calle får hjälp av hovslagare Malin Jakobsson.
Malin Jakobsson är hovslagare sedan tre år tillbaka och hon driver Malins Hovslageri och Avel AB i Mjösebo. När det var dags att förse hopphästen Calle med nya skor bjöd Malin med Innehåll till stall Kolsrum för att se hur en helt vanlig arbetsdag för en hovslagare kan se ut.
Castellane, mer känd som Calle, är ett svenskt varmblod med en imponerande mankhöjd på 175 cm. Calle och hans ägare Josephine Berglund ska snart delta i en hopptävling och därför har Josephine ringt in Malin för att se över Calles hovar och för att sko om honom.
– Regelbunden hovvård är väldigt viktigt för hästens hälsa och eftersom hoven växer hela tiden rekommenderar jag underhåll var femte till åttonde vecka. Omständigheter som sjukdom eller skador kan innebära att det krävs tätare kontroller än så, säger Malin medan hon noga synar Calles ena hov. Hoven ska bära hela hästen vilket kan innebära ett muskelberg på 500 kg eller mer. Mitt jobb är att förebygga skador, vårda hovarna och se till att hästskorna är anpassade efter varje hästs olika förutsättningar.
Malin är uppvuxen på Gotland men flyttade till Oskarshamn 2002. När den perfekta hästgården strax utanför Högsby blev till salu gick flyttlasset till Mjösebo och där bedriver Malin nu en mindre avelsverksamhet.
– Jag har alltid varit intresserad av hästar så det kändes naturligt att utbilda mig till hovslagare, säger Malin. För att bli hovslagare krävs från och med den första januari 2026 en treårig utbildning så efter två års grundutbildning gick jag dessutom en tilläggsutbildning för att få godkännande från Jordbruksverket. Det kompletterande året innehöll än mer ingående studier i hästens anatomi och jag fick djupare kunskap inom områden som hovsjukdomar, hovreparationer och fölkorrigering. Det sistnämnda innebär att man med hjälp av en korrigeringssko justerar en felaktig beninställning hos unga föl.
Calle besväras av de envisa flugorna och Malin släpper varsamt ner hans hov medan Josephine smörjer honom med salva som ska hålla de enträgna flygfäna på mer behagligt avstånd.
– Calle är verkligen en snäll och tålmodig kund och det är viktigt att jag respekterar hans signaler. Jag är väldigt noggrann och i regel tar det cirka 1 till 1 ½ timme att sko en häst så vi avbryter för några minuters paus när hästen visar att den behöver det. Då får jag chansen att sträcka ut ryggen också, ler Malin.
Jobbet som hovslagare är tungt och
fysiskt krävande med hög belastning på rygg, nacke och axlar. Ofta utför dessutom hovslagaren sina arbetsuppgifter i miljöer som är dragiga och kalla.
– Det finns definitivt risker med mitt yrke, det är jag väl medveten om. Jag måste läsa av hästen och lyssna noga på ägaren. När jag träffar en häst för första gången avsätter jag alltid lite längre tid så att vi får möjlighet att bekanta oss med varandra. Ömsesidig tillit och respekt är avgörande, menar Malin.
När Malin skor Calle använder hon ett hovstöd som hon placerar hoven i medan hon arbetar.
– Hovstödet underlättar massor, säger Malin. Jag gillar att komma på egna lösningar som underlättar mitt arbete och förbättrar ergonomin.
Av praktiska skäl gör Malin hembesök till sina kunder och hennes bil är därför fullastad med allt som kan tänkas behövas inför skobyten.
– Jag har alltid med massa verktyg och skor i olika storlekar så att jag på plats kan anpassa skorna efter hästen, säger Malin och sveper med handen över en mängd järnskor som passar allt från den minsta pållen till den största ardennerhästen. Skorna är fabrikstillverkade men de måste alla justeras innan de kan användas.
Innan Malin ska sko en häst synar hon noga dess rörelsemönster i gång, trav och skritt för att upptäcka eventuella avvikelser och se hur hästen landar med hoven i marken.
– När jag studerat hästens kroppsspråk vet jag dess behov och kan påbörja skoningsprocessen, förklarar Malin. Först kontrollerar jag hovens status och därefter verkar jag den vilket betyder att jag klipper, filar och rensar bort onödigt material. Genom att avlägsna bakterier minskar risken för hovböld och andra skador. Efter verkningen dubbelkollar jag att balansen i hoven är rätt, jag vill inte ha en ojämn belastning som kan ge upphov till skador längre upp i benet.
Med en slät hov kan Malin se hur skon behöver justeras och med ett städ och en hammare riktar hon hästskon. När större skor ska formas kan de behöva värmas upp i en särskild utrustning som Malin har med sig i sin hovslagarbil.
– Det är viktigt att skon och hela hovens sula ligger plant mot varandra för att skon ska fungera optimalt, förklarar Malin. Slutligen sömmar jag på skon med spikar och nitar fast alla sömmar så att skon inte glappar. Utförs skoningen korrekt gör det inte alls ont på hästen.
För att vidareutveckla sig själv ska Malin senare i höst göra praktik på en hästklinik i Ramkvilla.
– Forskningen går hela tiden framåt och jag vill hänga med i utvecklingen och ta del av alla nyheter. Det är mitt ansvar att hålla mig uppdaterad för utan hovhälsa fungerar inte hästen, säger Malin. I framtiden skulle jag vilja utveckla mitt hovslageri med en egen smedja och uppställningsplats på gården. Det skulle öka graden av service om jag kunde ta emot akutfall hemma. Jag skulle dessutom vilja ha en större bil med utrymme för utrustning så att jag kan göra specialistskor ute i fält. Sist men inte minst vill jag också investera i en verkstol som är en ställning som underlättar när man skor de större arbetshästarna.
Calles ägare Josephine har anlitat Malin som hovslagare sedan i våras och hon uppskattar deras regelbundna kontakt.
– Samarbetet har fungerat jättebra sedan första stund och både Calle och jag litar fullständigt på Malin, säger Josephine. Under Malins besök diskuterar vi allt som rör Calles hälsa och det känns fint att bolla både idéer och farhågor med henne, säger Josephine och smeker Calle över bläsen. Jag kan ju lugnt konstatera att Calle får nya skor betydligt oftare än jag själv i alla fall!
Text och bild: Nina Sabel
Läs senaste numret av Innehåll på https://issuu.com/wahlins/docs/2024-10_oktober_innehall_ok?fr=xKAE9_zU1NQ