Tåget har lämnat perrongen och åkt vidare mot Linköping. Nytt tåg kommer snart. Antingen ett person- eller godståg. KLT-bussen åkte precis när vi på Innehåll kom ner till stationen i vår bil.
Berga stationsområde lyses upp av ett näst intill totalrenoverat stationshus där den gräddfärgade fasaden bryts av med tegelröda detaljer. Byggnaden köptes av Eva-Lott och Ulf Berggren 2007 och har idag, drygt 100 år sedan det uppfördes, fortfarande logistik i huset.
Nu är det både tåg, buss och taxi som passerar här och dess-utom hanteras all trafikledning för Shelters fyra lastbilar från stationshuset, så nu är det bara flyget som saknas.
– Vi trivs bra att i denna miljö säger Lotta och Ulf.
De båda företagarna berättar om sitt liv som företagare och alla de fördelar som det innebär med att driva eget. Som man gjort under 20 års tid.
– Man styr sin tid på helt annat sätt än man gör som anställd. Är det något som ska göras på en fredag, så kan jag jobba på lördagen eller söndagen i stället. Visserligen kanske man jobbar mer än vad man ska, och andra sidan så är företagande en livsstil. Det är svårt att tänka sig något annat när man väl vågat satsa på eget företag tycker Lotta.
Teamarbete
Telefonen går varm och samtal om allt från nya uppdrag, omlastning och annat varvas om vartannat. Kontakten med medarbetare och kunder är täta och nära.
– Vi är verkligen ett team som jobbar nära, det blir så i detta yrke. Som chaufför arbetar man intensivt i tre veckor och är sedan ledig en vecka. Då vi har mycket partigods som går norrut, så innebär det även att man i snitt sover i bilen tre dagar i veckan. Det är ju så med denna typ av jobb, antingen gillar man det eller så avskyr man det säger Ulf.
Själv har Ulf har under nästan hela sitt yrkesverksamma liv arbetat inom transportbranschen, förutom ett par år inom glasmästeri.
– Så är det och skulle jag leva om mitt liv, så skulle jag göra om allt igen.
Lotta inflikar, – samma här, vi ångrar inte företagslivet en enda dag. Men visst vissa dagar så blir det för mycket, och då gäller det att dra i handbromsen.
Vi har det lite lugnare i januari och februari och då passar vi på att ta någon veckas semester. Men sedan drar det igång menar Ulf.
Vi hade det lite tufft ett tag då min kroppulsåder brast och jag var borta ett tag, men då ställde alla anställda mangrant upp och backade upp företaget, helt fantastiskt.
Tuffare bransch
Hur ser det då ut i branschen om man jämför med tiden
då ni startade?
– Det har blivit mycket tuffare, helt andra villkor Det är fortfarande roligt men svenska åkerier har åkt på flera törnar. För 10 år sedan hade vi en stolt yrkeskår, som jobbade intensivt för miljöcertifiering, nya moderna bilar, och branschen var ett statusyrke. Den statusen har sjunkit en bit och inträdet i EU, nya spelregler för branschen har en baksida menar Ulf och Lotta fortsätter.
– Miljöarbetet och certifiering får stå kraftigt tillbaka och värderas inte längre lika högt som tidigare. Åkare slås ibland ut av avsaknaden av dessa krav och med detta även en annorlunda prisbild. Vi hoppas att svenska åkerier återtar sina positioner. Vi försöker att se problem som utmaningar som vi ska lösa.
Shelter Transport har idag sju anställda där Lotta arbetar deltid.
– När jag inte är här så blir det administration på LBC i Högsby och verksamhetsamordnare på Lessebo ÅC. Gillar siffror och hålla ordning på bokföring, bokslut och miljödokument.
Hur ser ni på branschen om 10 år och är det något ni rekommenderar?
– Att jag började över huvud taget handlade främst om att jag var skoltrött. Ville inte gå i skolan och då var det bara att börja jobba. Allt eftersom åren gått så har man lärt sig hur saker och ting fungerar, och ja, denna bransch är något som jag rekommenderar. Vill man jobba så finns det jobb, men man måste vara beredd på att det inte är ett sju-till-fyra jobb där man kommer hem varje kväll säger Ulf.
Vi tror på branschen och så pass mycket att vi har förberett generationsskifte. Vår son Kalle 35 år, har varit chaufför under många år har verkligen jobbat sig in i företaget så vi ser ljust på framtiden. Lastbilsbranschen behövs. Mjölken från gårdarna går inte att lasta med tåg till mejeriet, inte heller timmer från skogen som ska till industrin.
Vad gör ni själva om 10 år
– Vi har bott i Berga sedan 1982. Vi stormtrivs och är stolta över att våra barn vuxit upp här och vi ser framtiden i Berga. Förhoppningsvis är vi båda glada pensionärer som har fullt upp med aktiviteter med barn, barnbarn, trädgård och inte minst matlagning. Såklart blir det många resor till dottern Linn i Stockholm.
Tack för ett trevligt företagsbesök och grattis till snart 20 år som egenföretagare.
Gunilla C Johansson