Tillsammans hjälps vi åt

I detta nummer av tidningen går det att läsa om flertalet lokala näringsidkare som bland annat vänder sig till oss som äter lunch ute, bokar möteslokaler och träffas, hur ser du på det, Joakim Malmdahl, VD Högsby Sparbank?

– Det tycker jag är ett utmärkt sätt att lyfta det lokala och en bransch som har det extremt tufft. De är väl värda all uppmärksamhet och stöttning där vi alla behöver göra vad vi kan för att se till att de ska se ljuset i tunneln, detta är ett sätt. Många av företagen har hittat lösningar med allt från att man kan beställa hämtmat till att man kan flytta fram bokningar till hösten. Varje krona räknas och gör skillnad betonar Joakim.

Nya utmaningar som en följd av Coronaviruset

I dessa tider då coronaviruset sätter sina spår i en rad sammanhang har Innehåll valt att fråga näringsidkare i Högsby kommun hur de har mött den nya situationen, som innebär många utmaningar.

 

Bann Thai

Omsättningen vid Bann Thai i Högsby har minskat med rejält både då det gäller luncherna och take away sedan Coronautbrottet.
– Förra månaden fick tjejerna som jobbar nöja sig med mycket låg timpenning. För den som vill hämta mat kan man gå ut till bilen, men däremot är det omöjligt med hemkörning, då kommunen är vidsträckt och det skulle vara fel att bara köra ut i centralorten Högsby, säger Rolant Pridaen, som är delägare i Bann Thai.
Eftersom Bann Thai köper från lokala producenter innebär nedgången att det även drabbar dessa. Dessutom innebär dessa tider, som nu råder att färre människor är ute och handlar vilket drabbar restaurangerna.

Text: IG Bild: Supattra Pridaen. Fotograf: GCJ

 

Ruda Nästa

Conny och alla medarbetare på Ruda Nästa jobbar vidare med att erbjuda dagen lunch och smörgåstårtor till sina gäster. Den största omställningen för verksamheten är att istället för att kunderna kommer till Ruda och äter så kör man ut beställningarna till kunderna.
– Ja, det är lite upp och ner just nu men det gäller att möta upp utmaningarna och göra det bästa av situationen. Vi har fortfarande flera stamgäster som kommer och äter hos oss och nu när vädret tillåter så sitter fler och fler utomhus och äter sin lunch.
För de som önskar utkörning av lunchen så är det kostnadsfritt inom en mils radie, är det längre sträckor så tar vi 50 kronor per beställning, alltså låg kostnad för kunden.

Hur har det fungerat att ställa om till stor andel hemleveranser?
– Jo men det fungerar bra, det är ju så här det är just nu, för allas bästa. Då får man rätta sig efter det. Vi tänker inte stänga ner utan så länge regelverket säger att vi kan hålla öppet så gör vi det. Det är ju många som varken vill eller vågar ge sig ut och då vill vi hjälpa till så långt vi kan.
Vi har haft en hel del beställningar nu till påsken som precis varit och det är extra värdefullt i tider som dessa.

Vad vill du säga till Innehålls läsare?
– Vi får försöka hjälpas åt med detta och göra så gott vi kan. Vår utegrupp som utför ROT- och RUT-tjänster påverkas också, även om de inte är lika utsatta som själva caféet är.

Vilken maträtt är mest populär hos era kunder?
– Ja du det står nog 1-1 mellan våra egenkokta kroppkakor och ragger med fläsk. Det är något visst med lokalproducerade råvaror och husmanskost.

Text GCJ.
Bild: Pia Eriksson verksamhetsansvarig och Conny Nyholm. Fotograf: privat.

 

 

Birgittas Café i Grönskåra

Hur möter ni upp utmaningarna med Covid-19?

– Vi försöker att vara kreativa och ha öppet men inte på samma sätt. Vi skulle haft det som att man får fika här men för att skydda oss och kunderna
så kör vi endast take away. Vi lägger ut på sociala medier vad vi har för sortiment och antingen för-bokar man eller kommer förbi spontant.
Till sommaren ska vi flytta caféet till före detta disponentvillan från glasbruket som fanns här i Björkshult, ett hus som vi köpte vid årsskiftet. Det nya huset är på totalt cirka 300 kvadratmeter, där halva ytan blir café vilket motsvarar det tredubbla mot vad vi har i dag. Vi räknar med att detta är klart till sommarsäsongen om allt går som det ska.

Vilka lösningar har ni tagit till för att kunna fortsätta att leverera till era kunder?
– Det är att vi kör med take away. Vi har också börjat med REKO-ring och det fungerar riktigt bra genom att folk förbeställer och hämtar varorna direkt från oss småproducenter på angiven plats. Vi är med i REKO-ring i Oskarshamn, Växjö, Kalmar och Nybro och det är viktigt för oss.
Det har hjälpt upp vår försäljning nu när vi inte kan ha caféet öppet som vanligt, det blir mer bröd och frallor att baka än tidigare. Så vi följer helt enkelt utvecklingen och satsar vidare på att sälja genom dessa två kanaler tills vidare.
Nytt är att vi erbjuder hemleverans med en radie på 2-3 mil runt Grönskåra. Alla vågar eller vill inte ge sig ut och då kör vi ut till kunden i stället.

Vad vill du säga till Innehålls läsare?
– Vi är tacksam för alla kunder som väljer att handla av oss.

Vilket bakverk har störst åtgång så ni knappt hinner baka?
– Det är nog våra choklad och ostfrallor hälsar Christina Eikel som tillsamman med sin mamma Birgitta bakar för fullt i Grönskåra.

Text GCJ.
Bild: Birgitta och Christna Eikel. Fotograf: privat.

Aboda Café & Restaurang

– Det är just nu många mörka moln på himlen för vår del. Visst är det många människor, som är ute i naturen här, men inte så många av dem kommer in och äter. Vi erbjuder numera dagens rätt och motsvarande. Vi har ändrat våra till öppethållande till endast helgöppet  just nu berättar Monica Blomdin, som har Aboda Café & Restaurang.
Efter alla dessa år som företagare har Monica Blomdin skaffat sig värdefulla erfarenheter, men en situation liknande den nu rådande har hon aldrig tidigare upplevt.

Text: IG

Pizzeria Monterosa

– Nedgången för min pizzeria ligger på ungefär tio procent. De allra flesta hämtar sin pizza, medan det är väldigt få som åter här. Det är ovissa tider och man vet inte vad som kommer att hända framöver. Jag tycker trots allt att det fungera-oväntat bra, anser Amin Abbas, som för flera år sedan startade Pizzeria Monterosa i Högsby.

Text: IG

 

Värdshuset Emågården

– Sedan 2010 driver Anders Karlsson och jag Värdshuset Emågården. Visst är det tufft i spåren av Coronavirusets framfart, men vi kämpar på. För närvarande är det uteslutande bordsservering som gäller. Dessutom har vi möblerat om en del, vilket är viktigt för gästernas bästa, säger Henrik Karlsson.
För den som så önskar erbjuds möjligheten att leverera lunchen på parkeringsplatsen strax utanför Emågården. Antalet lunchgäster har minskat av lättförklarliga skäl. Dock tycker Henrik Karlsson att man lyckats hålla ställningarna någorlunda väl.

Text: IG
Bild: Henrik Karlsson, Värdshuset Emågården. Fotograf IG

Fågelfors Wärdshus

På valborgsmässoafton i fjol öppnade Fågelfors Wärdshus, som ägs av Magnus Johansson. Vid värdshuset jobbar Karin Wikström.
– Vi har därför inga siffror att jämföra med, men visst känner vi av den situation som nu gäller. Vi har något färre gäster både vid luncherna och helgerna än tidigare. För närvarande är det inte heller högsäsong och vi hoppas att det till sommaren blir mer normala förhållanden. Sedan är det som bekant alltid svårt att sia om framtiden, men visst skulle det vara värdefullt om allt blev som vanligt igen snarast möjligt, säger Karin Wikström.

Text: IG. Bild: Karin Wikström. Fotograf GCJ

Pizzeria Shalom

– Vi märker att många är rädda och kunderna har minskat i dessa tider med coronaviruset. För allas bästa har vi ändrat på rutinerna och här finns handsprit och dessutom har vi satt upp en plastskiva vid kassan. Mer än tidigare dominerar hämtningen av våra pizzor och allt övrigt. Om vi får större beställningar är vi beredda att börja med utkörning till våra kunder, men ännu är vi inte där, säger Swara Taher, som är en av delägarna i Pizzeria Shalom.

Text: IG
Bild: Swara Taher, Pizzeria Shalom. Fotograf IG

 

Staby Gårdshotell möblerar om för möte och sammankomster

Rolf Prins, köksmästare på Staby Gårdshotell sedan snart fyra år, stormtrivs på sin arbetsplats och trots det mycket tuffa läget så hoppas han att kunder hittar till Staby.
– Ja detta är det bästa jobb jag haft, någonsin. Här känner gästerna igen mig, man får direkt feedback på det som serveras och man känner sig välkommen till jobbet.
Rolf har varit i branschen sedan 1976 då han gick ut restaurangskolan i Stockholm.
– Det har blivit några år, de senaste 26 åren har jag och familjen bott i kommunen i vårt fina Barnebo, strax utanför Hornsö.

Hur möter ni upp utmaningarna som pandemin tagit med sig?
– Vi möter upp dessa precis som man ska. Detta är en konferensanläggning med hotell där bokningarna som ligger i närtid är nere på mycket låga nivåer.
Vi har haft några bokningar med matgäster där allt varit anpassat till det regelverk vi har att förhålla oss till, med att glesa ut antalet bord, erbjuda endast bordsservering och annat.
Nu har vi turen att kunna erbjuda fina sittplatser i den mycket vackra inglasade verandan som är mycket uppskattad av våra gäster.
Vi har stora och rymliga lokaler så vi har inga problem att kunna ta emot 50 gäster som i skrivande stund är maxantalet personer i en lokal.
Jag tipsar gärna alla som valt att arbeta hemifrån att mer än gärna kan boka in något av våra konferensrum om man till exempel har ett inbokat webmöte. Vi har en väl fungerade teknik för detta. Är det så att man behöver rymliga lokaler för styrelsemötet eller annat möte så är man varmt välkommen till oss.
Att följa de regler som finns för vår verksamhet till punkt och pricka är en självklarhet för vår egen och våra gästers trygghet.
Rolf berättar att man har några bokningar med mat som ligger i närtid men att ett stort antal exempelvis jubileumsfirande, bröllop och annat har flyttats fram till i höst.
– Som det ser ut nu så kommer det att bli en intensiv höst säger en hoppfull Rolf.

Renovering av hotellrum
– När det gäller själva hotellet så har alla rum totalrenoverats och är så fina och fräscha. De är alla inredda med kaffebryggare, Wi-Fi och numera finns även kylskåp i alla rum. Det gör att alla gäster har det som behövs på sitt rum – säng, dusch och frukost, nästan som en enrumslägenhet.

Vad vill du säga till Innehålls läsare?
– Hoppas att detta går över så snart de bara går för allas bästa, både för allas hälsa som verksamheter.

Nytt för i sommar
– Vi håller just nu på att planera upp inför paketerbjudande med logi och grillkvällar här på Staby. Något som är helt perfekt i dessa tider som råder. Vi grillar, serverar till våra gäster som äter utomhus, i en mycket vacker trädgårdsmiljö inramat av Emån och odlingslandskapet.

Vilken maträtt är mest populär hos er och går åt som smör i solsken?
– Det som oftast är uppskattat är kötträtter i alla dess former, exempelvis lammfärsbiffar där köttet kommer från Ingbritt Sälls gård och levereras genom Kalvenäs slakteri. Dessa biffar består av fin färs, grädde från Emåmejeriet och de serveras med smörslungad potatis från Aby. Så tar man sig till oss för möte, lunch eller middag så finns lokala råvaror på menyn.

Text GCJ.
Bild: Rolf Prins utanför glasverandan. Fotograf: privat.

 

Café Tre århundranden i Berga

Duon Affe Dahlberg och Thomas Hyckenberg har beslutat sig för att stänga ner verksamheten fram tills att rådande restriktioner har plockats bort.
– Vi är beroende av att människor vill åka till oss från både närområdet som långväga för att fika och handla i vår butik. Vi har en för liten kundkrets som skulle kunna tänka sig att bara köpa med sig fika.
Affe berättar att som situationen ser ut nu och de restriktioner som man har att förhålla sig till för allas bästa innebär att man stänger ner verksamheten.
– Lokalerna är inte anpassade för att klara av att hålla de avstånd man ska ha i entré, kassadisken, toalett eller serveringen. Man skulle kunna tänka sig att vi hade öppet och endast servering utomhus men då är vi totalt väderberoende. Dessutom är det ju så att få är direkt fikasugna i tider som dessa, det är ju bara att se sig omkring och givetvis fullt förståeligt.
Vår önskan och förhoppning just nu är att folk håller sig hemma, tar sitt ansvar och att detta blåser över så fort det bara går. För oss och många med oss så är sommarhalvåret den mest intensiva perioden på året, så givet att situationen påverkar oss i mycket hög grad.
Affe betonar att de regler som just nu råder är viktiga och bra och att han precis som många andra är orolig.
– Detta är något nytt vi har att förhålla oss till på flera plan. Att stänga ner innebär dessvärre inga trevliga och härliga kunder och inga intäkter. Vi har ju el och annat som behöver betalas. Men jag kan lova dig att vi har fått och har haft egna idéer på hur vi skulle kunna hålla öppet men det landar hela tiden dessvärre i en tillfällig stängning. Det gör ont att behöva ta detta beslut, men det är det enda rätta. Vi hoppas innerligt att våra kunder kommer tillbaka till oss när stormen dragit förbi.

Positiv framtidstro
Trots det mycket bekymmersamma läget så ser duon positivt på framtiden.
– Jag det måste vi göra och det vill vi göra! Fram tills att vi kan öppna upp igen så kommer vi att vara här en hel del och rusta upp. Vi jobbar på med att fylla upp butiken med massor av varor, allt från antikviteter till riktiga loppisfynd. Själva caféet håller vi på att renovera upp där man bland annat kommer att mötas av en toalett, målat i svart kulör. Är det någon som är ute efter en speciell detalj, kanske ett bord eller lampa, slå gärna en signal för att se om vi är på plats så vi kan öppna butiken för att man ska kunna kika in.

Till sist alla som längtar till ett snart öppnande av fiket vad kommer de att hitta i kyldisken?
– Givet storsäljarna banankolan, kladdkaka, chokomokko och våfflor så klart. Så håll ut, nu tar vi oss igenom detta tillsammans och laddar inför förhoppningsvis många gofika när alla restriktioner är borta.

Text GCJ.
Bild: Affe Dahlberg med ett av de goda bakverken.
Fotograf: privat.


Publicerat

i

av