Berga Bruk

Vem kunde ana att en läskflaska som var huvudpersonen i en svensk film regisserad av Måns och Felix Herngren skulle bli en försäljningssuccé och en grund att stå på för Högsbyföretaget Berga Bruk, Berga Gård. Så är det i alla fall. Företaget med Kajsa Leander i spetsen har fått den stora fruktpressen på plats och produktionen är redan i full gång på anläggningen i Högsby.

Text och bild: Gunilla C Johansson

När vi var på besök var Kajsa Leander och Joel Berg nere vid odlingen där 3 000 fruktträd planterades förra året. Ett år som bjöd på den värsta torkan i mannaminne som gav många företagare inom den gröna näringen ett stålbad.
– Vi har turen att ha tre brunnar på gården och trots den enorma torka som infann sig förra året så har fruktträden klarat sig mycket bra. Vi fick inte mer bortfall än vad man normalt räknar med säger Joel.
Vi tar oss en tur i odlingen där de lågväxande men högproducerande äppelträden står i nästan spikraka rader. De gräsbevuxna gångarna mellan raderna och gräset runt fruktträden klipps ner mekaniskt med jämna mellanrum.

KRAVGODKÄND
– Inga bekämpningsmedel eller konstgödsel här inte säger Kajsa bestämt. Vi har ställt om hela gården och nu fått verksamheten, inte bara ekologisk utan även KRAV-godkänd. Detta innebär att vi verkligen kan marknadsföra våra produkter som helt naturliga, utan tillsatser.
Vi är så glada över att vi fick möjlighet att köpa till ett antal hektar av Lindhs djur och natur för att möjliggöra satsning på företaget. För att få i gång pollineringen så har vi tagit hjälp av Högsby Biodlarförening och Karl-Johan Johansson som hjälpt oss med bisamhällen. Så nu säljer vi även honung från Emådalen, en positiv bieffekt säger Kajsa.

Sadlat om
Vi tar oss till den stora ekonomibyggnaden där man byggt om delar till kontor, lager och produktionsanläggning och slår oss ner vid det runda bordet inne på kontoret.
Joel och Kajsa, ni har genom åren skaffat er en gedigen kunskap inom marknad och kommunikation. Hur kommer det sig att ni en dag säger till varandra, ska vi sadla om och satsa på läsk och juice där äpple är huvudingrediensen?
– Ja det kan man ju fråga sig. Grunden är att vi köpte Berga Gård för drygt 20 år sedan och har renoverat byggnader och återställt de i ursprungligt skick. Mitt i allt detta arbete när man gör en historisk resa och ju mer man landar i att vi känner oss mer och mer hemmastadda här kommer kreativa tankar. Tankar om vad vi kan vidareutveckla och driva här, som är hållbart över tid och för miljön. Det vi då fann var ju att det tidigare, under början av 1900-talet funnits stora äppelodlingar på gården och ett 70-tal sorter fanns fortfarande kvar på gården i nutid. Efter ytterligare lite funderingar så landade vi i att vi ville etablera och starta upp produktion här i Högsby av god, nyttig dryck med eller utan kolsyra med äpple som bas och på den vägen är det.

Det låter enkelt
– Ja, men det har det inte varit. Det har tagit lite längre tid än vad vi beräknade från start, mycket beroende på tidsfaktorn att ställa om till KRAV-godkänd och inte minst att det tar tre år från beställning av fruktträd till leverans säger Kajsa.

Folksodan
Filmen HUNDRAETTÅRINGEN SOM SMET FRÅN NOTAN OCH FÖRSVANN där en läskflaska är huvudpersonen är en del i er framgång berätta.
– Vi är goda vänner med med filmregissörerna Måns och Felix Herngren och jag fick frågan om vi kunde ta fram en läsk som ska smaka och se ut som om den kommer från öststaterna. Sagt och gjort så fick jag och Kajsa fram ett förslag där läsken bygger på schisandra och surkörsbär och den föll i god jord hos producenterna.
Det normala är ju att man vill produktplacera varor i filmer för att öka försäljningen. Med Folksodan gällde det omvända. Här fanns det en huvudperson som var en läskflaska och när filmen lanserades så drog vi igång försäljningen berättar Joel.

KITTY KOLA
En annan produkt som har riktig lokal anknytning är läsken Kitty Kola som du upptäckte i Fågelfors?
– Jag stannade till i Fågelfors hos Nostalgia och fick syn på en etikett med just Kitty Kola och blev mycket nyfiken. Då berättade man för mig att bryggeriet i Fågelfors, tillsammans med några andra bryggerier i Sverige, 1953 tecknat ett avtal med ett engelskt företag för att få tillverka en läsk, mörk till färgen med speciell smak. Samma år kom Coca Cola till Sverige och marknaden för Kitty Kola tvärdog. Nu har vi köpt rättigheterna till Kitty Kola och erbjuder en läsk som bygger på äpple med vår tolkning på kolasmak utan tillsatt socker. Att kunna fånga upp denna historia och göra den till en del av fram-tiden är viktigt för oss.

Produktnamn
– Om vi tar namnen på alla våra drycker så bygger de på en lekfullhet och kopplingar till Småland, finurlighet och återigen äkta råvara. Att kunna köpa en läsk eller juice utan tillsatt rörsocker, som bara innehåller naturliga råvaror kopplat till detta är vårat recept på en hållbar produktion.
Produktnamnen har många gånger kopplingar till vänner och familj Fläderik är kopplat till vår son Erik, Rabarbro, till vår fantastiska granne bara några hundra meter från Berga Gård för att ta några exempel.
Vi jobbar på med stolthet och det värmer när våra kunder uppskattar produkterna och återkommer med ytterligare beställningar.
Idag producerar Berga Bruk cirka 400 000 flaskor naturligt smaksatt äppeldryck med och utan kolsyra.

Vi tackar för ett mycket trevligt möte och för den som vill köpa dryck från Berga Bruk hittar dessa i utvalda matbutiker, caféer och restauranger runt om i hela Sverige.

Lägg Kajsa Leander och Joel Bergs namn på minnet. De håller just nu på att återskapa en del av svensk historia med morgondagens förutsättningar i en del av Emådalen, på heltid i Småland.


Publicerat

i

av

Etiketter: