Transportledare Rickard Persson trivs med jobbet på lastbilcentralen.
Infälld bild: 16-åriga Thea Backlund har yrkesvalet klart, då hon ska bli lastbilschaufför.
Högsby Lastbilcentral är en ekonomisk förening, som startade 1958 och har än i dag en omfattande verksamhet. Det är tuff bransch med snabba kast, vilket transportledaren Rickard Persson är väl medveten om.
Text och bild: Ingvar Gunnarsson
När verksamheten körde igång hade man sina lokaler på Storgatan i Högsby mitt emot det så kallade Bleckhornet. Därefter flyttade kontoret 1965 till Torggatan. Då det 1981 blev nödvändigt att där ge plats för bland annat Posten och ICA Matmästarn blev verksamheten lokaliserad till Fraktvägen, där Lastbilcentralen fortfarande är kvar.
– Jag har jobbat vid Lastbilcentralen i 16 år och trivs med de minst sagt varierande uppgifterna. För närvarande har vi åtta bilar, varav två på hemmaplan och resten håller på med fjärrtransporter, säger Rickard Persson.
Transporter av hus har i många år varit ett betydande inslag, vilket är fallet än idag och då i första hand åt Attacus Fågelforshus AB. Dessutom handlar det om bland annat virkestransporter åt Hanåsa Sågverk och uppdrag åt Bockara Betong.
Dessutom säljer Lastbilcentralen sådant som grus, sand, singel och matjord. Vidare grusar man vägar mellan varven.
Små marginaler
– Transportsektorn är en tuff bransch med små marginaler, men vi hänger med väl. Under alla dessa år har jag lyckats bygga upp ett värdefullt kontaktnät. Naturligtvis har vi glädje av den moderna tekniken med mail och mobiltelefoner. Vid fjärrtransporterna är det ett måste att också få hemtransporter, vilket ibland kan innebära att chauffören får köra till mer än en plats.
En livsstil
– Det är något av en livsstil med mitt jobb och det förekommer att man ringer nästan när som helst på dygnet till mig, men jag gillar utmaningar. Dessutom är Högsby Lastbilcentral än i dag en aktad aktör på marknaden, betonar Rickard Persson.
Åkeriveteran
Den verklige veteranen är 67-årige Christer Lindén, Ruda, som är ordförande lastbilcentralens ekonomiska förening. Numera har dottern Johanna Henrysson tagit över åkeriet, som har tre lastbilar.
– För den skull hoppar jag regelbundet in och kör någon av bilarna då ordinarie chaufförer är lediga. Det känns fortfarande roligt att vara på ett hörn. Redan 1974 började jag inom branschen och tog då över en av min far, Per-Erik Lindéns bilar, berättar Christer Lindén.
Administratör
Det var för tre år sedan som Johanna Henrysson blev ny ägare till Lindéns Åkeri.
– Vi har två bilar som kör fjärrtransporter och en kranbil på hemmaplan, vilken främst utför uppdrag på kraftbolagen. Åkeriet har tre chaufförer. Jag kör inget, men ansvarar i stället för den omfattande administrationen, säger Johanna Henrysson.
Brist på chaufförer
För närvarande är det en viss brist på lastbilschaufförer. Detta beror delvis på YKB, alltså yrkeskompentensbevis, som alla måste skaffa sig och detta avskräcker ibland de äldre chaufförerna. YKB ska man genomföra vart femte år, alternativt en dag om året. Vid Högsby Lastbilcentral är det sistnämnda alternativet vanligast.
– Jag har denna kompetens och kan alltså fortsätta att köra lastbil, påpekar Christer Lindén.
16-årig tjej blir chaufför
I augusti började 16-åriga Thea Backlund, Högsby på fordon- och transportprogrammet vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn för att vara klar lastbilschaufför i samband med examen om knappt tre år.
– Jag är enda tjejen från Högsby i klassen och bestämde mig redan i sjuan jag skulle skaffa mig denna utbildning. Det finns två alternativ, nämligen att antingen bli mekaniker eller chaufför. Jag har självklart valt det sistnämnda, säger Thea Backlund.
Under de inledande veckorna på gymnasiet har det mest handlat om teori, vilket också blir fallet under de två första läsåren.
– I trean ska vi hålla på med praktik fyra dagar i veckan. Det ska bli jätteskoj att få köra lastbil. Jag kommer verkligen att göra mitt bästa under praktiken, då det kan innebära jobb vid ett åkeri. Tänk vad roligt det ska bli att ta studenten och då har körkort för lastbil! Jag tror det finns bra möjligen att få jobb, då det är lite brist på lastbilschaufförer, avslutar Thea Backlund.