Mikael – en räddare i nöden

Tappat bort dina glasögon, har glaset släppt från bågen eller saknas en liten skruv till bågens skalm, sitt lugnt i båten – allt detta och mycket mer löser Mikael Lindström, verkstadsoptiker på Opticur i Högsby.

Text och bild: Gunilla C Johansson

Mikael har arbetat i Högsby som verkstadsoptiker sedan 2007. Det var storebror Christer som frågade om Mikael inte kunde tänka sig att sadla om från urmakare till att hålla på med glasögon. Efter lite fundering så beslutade han sig för att lägga ner firman i Oskarshamn för att börja jobba tillsammans med sin bror.
Det finns många likheter mellan jobben då båda handlar mycket om precision och noggrannhet och inget jobb är det andra likt.

Far var urmakare
– Vår far Uno Lindström, han var ju urmakare och det var genom hans butik och verksamhet som jag lärde mig det mesta inom den branschen. Jag började i butiken redan när jag var 16 år. Butiken var även guldsmedsaffär och där fick man lära sig mycket. Startade som sagt upp butik i Oskarshamn, där satt man mycket bakom disken med en lupp i ögat för att kunna se och laga mekanik. Det var roligt men samtidigt så var det ganska ensamt och man fick inte så mycket personlig kontakt med kunderna. När jag började här så förändrades kundkontakten radikalt. Här är man med och tar emot samtal, hjälper till vid val av bågar och själva jobbet med att slipa och jobba i verkstaden.

Verkstad i butiken
Bakom disken i butiken finns två rum, ett fikarum och Mikaels verkstad.
Mikael berättar att man köper in kvalitetsglas från Tyskland och bågar från olika leverantörer.
– När kunden gjort sin synundersökning hos Ingela Munther och provat ut bågar så tar mitt arbete vid.
Jag ser till att man får rätt glas, maskinerna som du ser här mäter av glasets form och där slipas och fasas glaset för att få perfekt passform till bågen.
Mikael tar fram den bågen som en kund har valt. Lägger den i en maskin som optiskt läser av bågens form där glaset ska monteras. Därefter tar han fram glaset, fäster det i en speciell hållare och monterar det i en annan maskin. En lucka stängs igen och maskinen startar och systematiskt slipar den ner glaset till förinställd form. Efter att båda glasen fått rätt form, monteras glaset i bågarna och så är kundens glasögon klara för leverans.
– Många väljer att köpa ett par extra glasögon så här års och då är det solglasögon med styrka som är mest populärt. Det finns ett stort urval i många olika prisklasser för att vi ska kunna erbjuda glasögon och bågar oavsett plånbokens tjocklek.

Så om jag har oturen och tappar bort mina glasögon kan jag då få hjälp med kort varsel?
– Här hos oss på Storgatan har vi ett stort antal glas med varierande styrka. Är det så att man tappar bort glasögonen eller att ett glas går sönder så är sannolikheten mycket stor att vi ska kunna hjälpa dig, till och med samma dag som du kommer in. Att vi har ett stort lager med glas är för att vi vet att ibland vill eller kan man inte vänta på sina glasögon. Att vara utan glasögon möter många hinder för många.
Opticur har medvetet valt att satsa på bågar till den som är ett par år gamma till den som fyllt 100 år.
– Ja så är det, och vi tycker att det är roligt att så många väljer att handla lokalt.

Hur är det att arbeta i Högsby och pendla från Målilla?
– Det är hur bra som helst. Innan jobbet brukar alltid jag och frisören Peter Cederlöf träffas och prata lite över en kopp kaffe. Det är en bra start på jobbet tycker vi båda. Sedan fortsätter dagen med att träffa våra kunder, vilket jag tycker är det bästa med jobbet. Det känns bra varje gång en kund kommer och hämtar sina nya glasögon och de kan läsa sin tidning eller köra bil utan att se suddigt.

Så du som är i akut behov av att laga dina glasögon, beställa nya eller köpa ett par snygga solglasögon, besök Opticur, de har glasklara lösningar på detta!


Publicerat

i

av

Etiketter: