Ödmjukt tack till nöjda kunder

Det var trevligt i Göteborg och vi fick en virtuell visning av fabriken i Torslanda. Nu fick vi inte gå in i själva bilfabriken, en ny bilmodell var på väg ut på marknaden, men man imponeras verkligen av de enormt stora fabriksytorna som krävs för biltillverkning.

Kvartetten Anders Rundberg, Anders Lundström, Torbjörn Hermansson och Viktor Lundström på Skobes i Högsby försöker sig på att summera besöket i Göteborg för några veckor sedan. Att de fick möjlighet att besöka anläggningen beror på att Skobes i Högsby placerade sig högst upp i den ranking som kunder erbjuds göra efter ett besök i en av de 212 Volvoverkstäder som finns över hela Sverige.

– Volvo genomför kvartalsmätningar och den kategorin som vi kan delta i är bemötande och kundnöjdhet vid besök i bilverkstad. Våra kunder verkar vara nöjda med det arbete vi gör, och vi försöker att göra så gott vi kan. Inte minst se till att det ska vara roligt att åka till Skobes, både för oss och våra kunder säger Anders Rundberg, verkstadschef.
Kvartetten är rörande överens om att de alla gillar sitt arbete och den dagliga kontakten med kunderna.
– Det är ju det tillsammans med variationen av arbetsuppgifter som gör att vi trivs så bra säger Anders Lundström.

Spetskompetens
Men det där är inte hela sanningen. När vi på Innehåll var på besök så genomsyras mötet av att hela tiden få med varandra i samtalen. Att ge lite lagom med positiva gliringar och skrattsalvorna avlöser varandra.
– Ja klart att vi har roligt på jobbet, men om man ska sammanfatta en arbetsdag så handlar det ju om att göra ett bra jobb. Att kunden ska känna att vi vet vad gör och att vi har en hög yrkeskompetens menar Anders Rundberg.
Kvartetten har olika spetskompetens vilket gör att de kompletterar varandra. Vi frågade vad man tycker att kollegorna är bra på.
Torbjörn Hermansson är bra på bromsrör, ett jobb som kräver mycket noggrannhet och tålamod.
Anders Lundström är bra på plåtslageri och felsökningar, är det någon som kan hitta fel så är det han.
Viktor Lundström vet vi gillar att ta sig an kamremsbyten och har bra koll på topplock.
Anders Rundberg, ja han håller ordning på oss och kunderna och ser till att lager, kassa och sådant fungerar.
Vi hjälps alltid åt så att de bilar som kommer in repareras och servas så att kunderna får tillbaka bilen i avtalad tid.

Vad gör ni då på fritiden
– Ja då håller vi på med bilar, säger alla, och sedan fortsätter meningen med att det finns ju annat att hålla på med än bilar.
Anders R; – Fast det blir ju lite tid med min Volvo 240 -75:a som i dag har en motor på 700 hästkrafter men som jag nu håller på att bygga om så den blir lite starkare och lite snabbare. Bilen har i dag ett rekord på 0-100 på ca 3 sekunder.
Torbjörn; – Då försöker jag att snickra lite på huset, att renovera på huset är ett ständigt pågående arbete
Anders L; – Då blir det fiske. Gillar visserligen att hålla på med gamla Volvobilar, men att ge sig ut och fiska, det laddar batteri. Kör även lite biltävlingar. Förra året blev det bland annat Oknörundan och där Viktor var med som kartläsare.
Viktor; – Fotboll. Spelar sedan tre säsonger tillbaka i Fågelfors, bra omväxling till arbetet.

Vad gör ni då om 10 år
– Det vet man aldrig, förhoppningsvis är jobbet lika roligt då som nu. Det är dock ett tufft jobb med kemikalier och oljor som man dagligen kommer i kontakt med, men trivs det gör vi.

Tips till läsare
• Se till att dina vinterdäck är relativt nyinköpta. Däck som är 10 år gamla har för länge sedan passerat bäst före datum. Gamla vinterdäck blir hårda och tappar alla trafiksäkerhetsfunktioner.
• Se till att vinterdäcken har minst 3, helst 5 mm mönsterdjup.
• Ett välladdat batteri är A och O under en kall vinter.
• Spolarvätska. Ha en utspädd flaska i bilen så du kan fylla på vid behov. Bra sikt och bra väghållning tillsammans är optimalt, se även till att du inte rattsurfar, det vill säga låt mobilen vara under körning. Stressa inte i trafiken!

Hallå där Johan Franzén platschef i Högsby och Oskarshamn. hur kändes det för dig när du fick vetskap om verkstaden i Högsbys placering ?
– Det är galet bra jobbat av grabbarna. Vill påstå att det är inte är av någon tillfällighet som detta sker. De har ju under många år placerat sig topp fem bland auktoriserade volvoverkstäder i Sverige. Att år efter år positionera sig som man gör inger respekt, både inom som utom koncernen. Skobes har byggt upp en strategi runt begreppet ”Personligt hela vägen”. Vi tror att all verksamhet bygger på nöjda kunder. Ett huvudrecept inom företagande är nöjda kunder. Vi framhäver Högsby som det goda exemplet.
Denna lilla verkstad visar vägen för många andra verkstäder att med ett bra bemötande och den spetskompetens de innehar så kommer kunderna tillbaka, år efter år.

Men även Högsby har att förhålla sig till att kunder som bokar in tider får vänta i cirka 10 arbetsdagar, men det som man är bra på här är att se till att lösa kundernas panikproblem. Ett punkterad däck eller ett oroväckande oljud ser man till att lösa direkt när kunden kommer. Att vara problemlösare, det visar man på att man verkligen kan i Högsby.

Går mot strömmen
Såväl verkstäder som bilhallar för nybilsförsäljning dras till storstäderna. Dels för den kostnadsbild som finns runt teknisk utrustning som krav på lokaliteter.
– Att vi då går mot strömmen i Högsby och faktiskt kommer att göra en rejäl satsning på att renovera och bygga om hela lokalen. Det är ett sätt att visa hur viktig verksamheten i Högsby är. Vi kommer att bygga om kundmottagningen och göra kundloungen större, samt fräscha upp personalutrymmen och i verkstaden.
Vi har fyra duktiga killar i Högsby och det är vi från företagets sida stolta över att kunna berätta.
Nybilsförsäljningen är koncentrerad till Oskarshamn där upptagningsområdet företrädesvis är Högsby, Mönsterås och Oskarshamn.
Man kan säga att säljare och verkstad minst sagt hänger ihop. För att få en kund att återkomma vid köp av en bil är chansen 95% om hen är nöjd med säljare och mekaniker. Är man nöjd med endast mekaniker är siffran 45% och endast säljare sjunker siffran till 15%. Så för oss hänger Högsby och Oskarshamn minst sagt ihop och ses som lika viktiga även om det skiljer några mil mellan verksamheterna.

Gunilla C Johansson


Publicerat

i

,

av

Etiketter: