Arvid Schön går sista året på Fröviskolan. Han har precis fyllt 15 år och är, precis som Albin Lind från Hornsö som vi skrivit om tidigare, ung och målmedveten.
– Jag har bestämt mig för att välja en skogsutbildning och det blir nog Ingelstorp jag siktar på.
Text och bild: Gunilla C Johansson
Lars Tyrberg, Södra Skogsägarna, mångårig förtroendevald i Mönsterås SBO och engagerad i skogsfrågor ser mer än nöjd ut när han hör Arvid berätta om sitt yrkes-val.
– Det är klart att jag som representerar skogsbranschen blir glad och får framtidstro när jag hör och ser Arvids inställning till att arbeta inom näringen. Vi vet att branschen har stort behov av arbetskraft. Dessutom är skogen en av de källor som påverkar klimatet i positiv riktning. Skog som växer tar hand koldioxidutsläpp. Skogsråvaran används traditionellt till byggnation och massatillverkning men även till exempelvis bränsle och textilprodukter. Ja, listan kan göras lång med skogen som bas. Detta betyder att det finns goda jobbmöjligheter, med allt från att plantera och röja skog till att arbeta med forskning och utveckling av förnybara råvara till ytterligare användningsområden. Detta är en framtidsbransch som allt fler börjat att inse betonar Lars.
Skog och miljö
Att vi träffar denna kvartett grundar sig i att alla elever i årskurs åtta och nio på Fröviskolan i samband med Skog- och Miljödagen i Krokshult utanför Kristdala fick en egen dag med flera av utställarna för att få en inblick i skogsbranschen.
Eleverna var uppdelade i sex grupper där de stationsvis fick se skogsmaskiner, en kolmila och hur man planterar skog. Dagen varvades med information och praktiska övningar.
Hur ser du som pedagog på en skogsdag som denna Magnus Lindberg, NO-lärare.
– Bara positivt vill jag säga. Elever har lättare att ta till sig information när det är under kortare intervaller. De lever mycket i ett arbetssätt som handlar om här och nu, det behöver hända saker för att de ska ta till sig kunskap. Ibland kan elever känna att det vi just nu har på schemat inte kommer till nytta när de blir äldre. Men mycket av det vi försöker lära ut har praktisk betydelse i arbetslivet. Man behöver kunna räkna på volym, kubik och annat när man exempelvis kör en skogsmaskin. Så absolut att dagar som denna, som var mycket välorganiserad, stärker eleverna i deras arbete menar Magnus.
Då är alla rörande överens om att en heldag med matnyttig information i skog och mark med praktiska övningar är något bra eller vad säger du Madeleine Willinder, studie- och yrkesvägledare på Fröviskolan.
– Ja, absolut skriver jag under på detta, och vi fick det verifierat av eleverna när de kom tillbaka till skolan att detta var något bra, eller hur Arvid?
– Många trodde ju att de bara skulle gå någon tråkig slinga i skogen och lyssna på folk på vägen dit i bussen. Men i bussen tillbaka var alla glada över allt man fått sett och lära sig. Det många pratade om mest var nog den stora skördare och planteringstävlingen säger Arvid.
Yrkesförberedande
– I min roll som studievägledare så ska jag tillsammans med eleven hitta den bästa vägen framåt för vidare studier. Personligen gillar jag de yrkesförberedande utbildningarna och vill gärna slå ett slag för dessa. Skogsbranschen, precis som hantverksyrken och åkerinäringen, har eller kommer att inom närmaste åren få ett skriande behov av personal.
Vi har redan påbörjat samtal med alla elever i årskurs nio om studieval och det är inte helt enkelt att välja bana redan när man är 15 år. Alla har inte den turen som Arvid att man redan nu vet vad man vill rikta in sig på poängterar Madeleine.
Vad är det som gör att du gillar skogen?
– Jag bor lite utanför samhället och jag var med min granne till skogen många gånger när jag var liten. Tycker att det känns naturligt och bra att jobba med skog i någon form.
Vad tror du att du gör om tio år?
– Då har jag gått klart i skolan och arbetar inom skogen på något sätt. Det är ju där framtiden finns, skogen är ju bra för vår miljö avslutar Arvid.