Ta i trä

Maja framför Misteln, Storgatan Högsby där just nu utställningen Spot on – Trähusproduktion i Kalmar Län pågår.

Driver du företag i kommunen och vill stärka ditt varumärke och besöksnäringen genom att använda dig av lokalt kulturarv och unik historia – nu har du chansen.

Text och bild: Gunilla C Johansson

Näringslivsprojektet Unika historia Kalmar län drivs av Kalmar läns museum och Kalmar kommun och finansieras bland annat genom kommuner i länet, Kalmar läns museum och av Tillväxtverket. Starten för projektet i Högsby och Oskarshamns kommun, ägde rum i helgen genom Träbyggandes helg. Projektledare Maja Heuer hoppas få kontakt med lokala företag i bland annat Högsby kommun.
– I samband med Bomässan, förra helgen och under söndagen, arrangerade projektet Unika Historiska i Kalmar län träbyggandets helg, där samhällsvandring och fabriksvandring ägde rum i Fågelfors och även i Oskarshamn. I Fågelfors höll Fredrik Loberg, författare, en närmare 150-årig tidsresa där vandring genom Fågelfors varvades med berättelser om händelser kopplat till trä och samhällsbyggande. I samband med denna vandring besöktes Attacus och Bitus för fabriksvisning, Värdshuset höll öppet för mat- och fikapaus. Fågelfors hembygdsförening, som även de höll öppet under söndagen, har ett imponerande antal föremål och dokument bevarade och katalogiserade, direkt kopplat till trä och lokalhistoria.
Denna helg, tillsammans med dessa aktiviteter är ett exempel på hur man genom samarbete och gemensamt tema, kan öka attraktionskraften för att fler vill besöka en plats där man har draghjälp av det lokala kulturarvet för detta ändamål.

Ingen nyhet
Maja berättar att det inte på något sätt är någon nyhet att använda sig av kulturarvet för näringsutvecklingen, men ett bra verktyg för platsmarknadsföring.
– Varje plats har sin historia och i Högsby kommun som har mycket skog- och naturmarker, här har träbearbetning i olika former starka rötter. Att då använda sig av detta arv genom det som kallas storytelling, alltså man väver samman kulturarvet med företagets verksamhet, ökar attraktionskraften. Det finns många goda exempel där varor eller tjänster lyckats ta marknadsandelar genom att det finns en historia bakom. Det kan vara direkt kopplat till företaget men även kopplat till vad som funnits på platsen från en svunnen tid.

Invigning, utställning och trähusvandring i Högsby
I fredags invigdes även utställningen Spot on – Trähusproduktion i Kalmar län där Jonas Erlandsson, vice ordförande kommunstyrelsen, höll ett invigningstal. Efter invigningen följde en uppskattad trähus-vandring i Högsby samhälle, som hölls av stadsarkitekt Emil Stille.

Vad hoppas du på nu Maja?
– Kontakt med företagare som tar möjligheten att få hjälp och rådgivning för att använda sig av storytelling genom det lokala kulturarvet, för att stärka sitt företag, öka attraktionskraften och därmed platsen Högsby.
Jag har åkt runt en del i kommunen och det finns så många vackra platser och ett fantastiskt kulturarv värt att lyftas fram. Här finns stora möjligheter att platsmarknadsföra företag och kulturarv för att stärka näringslivet.


Publicerat

i

av

Etiketter: