Företagare som sadlade om vid 50

Ann-Katrin Fransson vet minsann vad hon vill och att hon gjorde rätt som vågade sadla om från trygg anställning till egenföretagare.

– Ja, det är det ingen tvekan om säger hon.
Kommunledningen var i förra veckan på företagsbesök. Denna gång hos Ann-Katrin Fransson, Fågelfors Hattateljé. En verksamhet där hon haft god hjälp av bland annat Michael Fransson och Emelie Nilsson.
När jag bestämde mig för 23 år sedan att jag ville testa något annat, så sa min dåvarande chef Anders Lotsengård på Almi att, – ja, ska någon lyckas så är det du. Han visste väl att jag var envis. Det tror jag är en bra egenskap att ha när man satsar på eget företag berättar Ann-Katrin.

Hur är det då att driva företag i Fågelfors?
– Jo det har fungerat bra. När jag startade företaget var ju näthandeln inte riktigt på G om man säger så. Men för fyra år sedan drog jag  igång en nätbutik och jag måste säga att det är det bästa vi gjort. Den fysiska butiken är i dag mer som en lagerbutik. Marknadsföring av det vi säljer sker via marknader och annonsering. De flesta beställningar, närmare åtta av tio affärer går via nätbutiken säger Ann-Katrin.
Michael berättar att det var ett gediget och omfattande arbete att få in alla artiklar, varugrupper, modeller och lagersaldo in i webbutiken. Men när det väl var klart var det värt allt arbete.
– I början hade vi endast förskottsbetalning men nu går betalningarna direkt via en betaltjänst. Kunderna beställer, betalar och vi
skickar.
– Det har varit roligt att få i gång detta och nu när Emelie fotograferar nya produkter så klarar hon och Ann-Katrin alla moment själva. Allt från inköp, fotografering, försäljning till att lämnar in paket till posten för leverans menar Michael.

På frågan om Ann-Katrin skulle göra om resan som företagare, kommer svaret snabbt
– Självklart! Det har varit så roligt. När vi hade kvar Värdshuset här i Fågelfors, då kom det busslaster med kunder till mig och jag beställde maten av Värdshuset. Ett bra exempel på hur handel föder handel. När busslasterna minskade då tog försäljning vid via marknader och nu har näthandeln tagit över stafettpinnen. Inget är ju för evigt och det gäller nog att hänga med i svängarna. Det vi gör nu är att kombinera nätet med traditionell försäljning, det tror jag är ett framgångskoncept. Jag vågade chansa och det är klar att det inte alltid går bra, men det vet man ju inte förrän man testat. Ingen har en spåkula, inte ens jag.
I den före detta bank- och postlokalen i Fågelfors hittar du Hattateljén. Lokalens väggar är fyllda från tak till golv med hyllor där hattar i dess olika färg, form och material samsas.
– Har knappt vågat räkna alla hattar. Trenden att bära hatt och mössa för skydd mot sol eller kyla, den pekar tydligt uppåt.
När det gäller framtiden så ser den faktiskt riktigt ljust ut trots att vi är inne i ett mörk årstid avslutar Ann-Katrin.

Text och bild: Gunilla C Johansson


Publicerat

i

, , ,

av