Vem minns inte reportaget i Innehåll sommaren 2011 där Wiktor Johansson från Trånshult engagerat pratade om sitt målmedvetna beslut – att vidareutbilda sig för att kunna flyga de riktigt stora flermotoriga planen. Jag kommer så väl ihåg vårt möte på flygplatsen i Virkvarn där Wiktor i varje mening lugnt och metodiskt såg sig själv färdigutbildad.
Att han skulle klara studierna och att han skulle få ett jobb, det fanns det inga tvivel om.
Innehåll fick via Ulla P på Misteln höra att Wiktor nu omvandlat sina drömmar till verklighet. Han har fått jobbet som så många just nu kämpar om att få.
– Ja jag är riktigt glad och stolt över att jag redan två månader efter slutförda studier på yrkeshögskolan Scandinavian Aviation Academy lyckades få anställning. Jag skickade många ansökningar men kom inte på en enda intervju. Till sist så fick jag napp, skulle äntligen få komma på intervju, och vem kunde tro att jag på en enda intervju skulle lyckas få ett jobb. Det är ju många sökande till varje utlyst tjänst och jag slåss ju emot alla de som har många tusen flygtimmar på sin meritlista. Men ibland ska man ha tur.
Wiktor har nu avklarat sin grundutbildning som kommersiell pilot och har även instrumentbehörighet.
– Instrumentbehörighet betyder förenklat att man kan navigera ett plan i mörker eller vid dåliga siktförhållanden. Att vara klar med min grundutbildning betyder att jag kan spaka ett plan som andrepilot eller Co-pilot som vi säger i branschen. För att få bli kapten och ha det yttersta ansvaret vid en flygning krävs 1500 flygtimmar.
Det som nu väntar Wiktor härnäst är en så kallad typutbildning på själva planet som han ska spaka.
– Först börjar jag i två månader med teori och simulator för att lära mig allt jag behöver kunna om planet. Därefter sätter man teorin i praktiken med att vi är tre i stället för två i cockpit, detta under en hel månads flygningar. Det är oerhört viktigt att jag i detalj kan allt om det plan som jag spakar.
Wiktor är anställd av flygbolaget och väljer tillsammans med bolaget en av de cirka 50 baser bolaget har i Europa som sin egna bas, utgångspunkt.
– Ja nu ser jag bara fram emot att få börja plugga igen, fast nu är det ju på ett helt annat vis än tidigare.
Vi på Innehåll önskar Wiktor all lycka till i sitt nya jobb, och vi ser fram emot en landningsbana i Trånshult på sisådär 2500 meter, för inget fikaställe verkar gå upp emot mamma och pappas, eller hur Wiktor.
//Gunilla C Johansson
Lämna ett svar